Certyfikat SSL – czy jest potrzebny? Kto powinien go zainstalować?

  • 7 miesięcy temu
  • 249 Odsłon
  • thumbs up 4 thumbs down 0
tworzenie strony internetowej

Prowadzenie strony internetowej, sklepu czy nawet zwykłego forum dyskusyjnego nie może obejść się bez stosowania odpowiednich, dobrze dobranych zabezpieczeń. Powinny one chronić dane i interesy użytkowników – zarówno w ramach standardowego korzystania z zasobów witryny, jak i podczas realizacji określonych procesów (np. podczas płatności za towar). Wszystko to gwarantuje certyfikat SSL.

Z pojęciem tym zaznajomiony powinien być każdy, kto planuje jakąkolwiek działalność w sieci. Bez względu na to, czy ma ona charakter hobbystyczny, finansowy czy jeszcze inny. Z tego właśnie powodu postanowiliśmy dokładnie omówić, czym jest certyfikat SSL i w jaki sposób wpływa na funkcjonowanie stron.

Co to jest certyfikat SSL? Jakie spełnia funkcje?

Za tym tajemniczym skrótem kryje się pojęcie Secure Socket Layer, oznaczające protokół sieciowy, a mówiąc dokładniej, standard szyfrowania. Nie jest on niczym nowym, ani odkrywczym. Powstał bowiem już w 1994 roku. Od początku pomyślany był jako rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo w sieci.

Na czym to polega? Certyfikat SSL szyfruje połączenie między przeglądarką internetową a serwerem, na którym postawiona została strona www, poczta elektroniczna lub inny „twór sieciowy”. Wszystko po to, aby podczas korzystania z dobrodziejstw internetu, przesyłane dane nie były narażone na ataki złośliwego oprogramowania. Za każdym razem pozostają one poufne.

SSL jest protokołem uniwersalnym, dlatego jego zastosowanie jest niezwykle szerokie. Odpowiada on za bezpieczeństwo między innymi:

  • sklepów online,
  • bankowości internetowej,
  • stron www,
  • klientów poczty elektronicznej,
  • systemów zamówieniowych.

Warto nadmienić, że certyfikat SSL to także podstawowe zabezpieczenie witryn internetowych spełniających wymagania RODO.

Kto powinien zainstalować certyfikat SSL?

Dobrze przeprowadzona optymalizacja strony internetowej skupia się nie tylko na dostosowaniu jej pod względem sprawności działania i pewnej zgodności ze standardami narzuconymi przez algorytmy wyszukiwarek. Ogromne znaczenie ma też bezpieczeństwo Certyfikat SSL powinien zostać użyty zawsze wtedy, gdy dochodzi do przetwarzania danych wrażliwych. Mowa tu głównie o hasłach dostępowych, loginach i numerach kart kredytowych. To samo tyczy się obsługi płatności.

Budowa strony internetowej bezpiecznej dla użytkowników powinna więc zainteresować przede wszystkim właścicieli e-sklepów, a także witryn wykorzystujących systemy logowania bądź wymiany danych. Będą to więc strony firmowe, serwisy tematyczne, a nawet blogi. Prawdę mówiąc, trudno wskazać przykład witryny, która nie musi zostać zabezpieczona w ten sposób.

Jeśli strona nie stosuje szyfrowania SSL, w pasku adresu przeglądarki internetowej pojawi się napis „niezabezpieczona”, który ma ostrzegać internautów przed tym, że pozostawione w tym miejscu dane mogą być zagrożone. W większości przypadków takie ostrzeżenie przynosi skutek, przez co potencjalnie groźne strony są przeważnie omijane szerokim łukiem. Firmy, które nimi zarządzają, muszą natomiast liczyć się ze znacznie utrudnioną komunikacją marketingową.

Brak certyfikatu SSL to poważny cios także dla wizerunku firmy. Wpływa on ponadto na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Jest on jednym z czynników branych pod uwagę w ramach procesu indeksacji.

Czy certyfikat SSL powinien zainstalować specjalista?

Omawiany certyfikat występuje w różnych odmianach. W sieci często można natknąć się również na rozwiązania darmowe, które jednak są znacznie bardziej narażone na ewentualne ataki niż systemy płatne.

To, na jaki dokładnie certyfikat się zdecydujesz, wpłynie na poziom zabezpieczenia strony internetowej. Warto więc do całej sprawy podejść z uwagą, bez bagatelizowania skutków złych decyzji. Najlepszym wyjściem okaże się skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Agencja kreatywna, która zajmuje się budową i optymalizacją Twojej witryny, dobierze optymalne rozwiązania, gwarantujące skuteczną ochronę użytkowników.   

Źródło: One Trend – agencja marketingu internetowego

Kategorie:
Biznes · Technologia

Komentowanie wyłączone.